Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
S houslemi na cestě za tvořivostí
Mišáková, Veronika ; Kubátová, Gabriela (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce přibližuje téma hudební tvořivosti a možnost jejího rozvoje. Komentuje situaci českých houslových škol s ohledem na rozvíjení tvořivosti. Uvádí příklady instruktivní literatury jiných hudebních nástrojů, které mohou sloužit jako příklad a inspirace pro rozvoj hudební tvořivosti. V praktické části představuje jedenáct tvořilistů, které mají podporovat tvořivost v houslistech v době začátku i v průběhu jejich studia hry na housle. Praktická část obsahuje i tvořikartičky, což je univerzální pomůcka pro práci s hudebním výrazem. KLÍČOVÁ SLOVA tvořivost, výuka hry na housle, rozvoj tvořivosti, tvořilisty, tvořikartičky
Volnočasová výtvarná výchova a rozvoj tvořivosti v předškolním období
VOLTROVÁ, Veronika
Bakalářská práce se věnuje problematice rozvoje dětské tvořivosti v předškolním věku v rámci volnočasové výtvarné výchovy. V teoretické části bakalářské práce je zmíněn pojem tvořivost a shrnutí proměnlivých rysů tvořivosti s ohledem na vývoj osobnosti dítěte. Další kapitoly teoretické části práce jsou zacílené přímo na volnočasovou výtvarnou výchovu, její postavení v zájmovém vzdělávání i na techniky využitelné pro rozvoj tvořivosti. V praktické části bakalářské práce jsou představeny didaktické listy zaměřené na podporu rozvoje dětské tvořivosti v předškolním období, realizované při volnočasových aktivitách s žáky mateřské školy. Jejich součástí je podrobný popis metodického vedení žáků. Listy jsou koncipovány pro předškolní žáky ve věkové kategorii 4-6 let, součástí je i fotodokumentace realizovaných výtvarných aktivit i reflexe z výukové jednotky.
Tvořivost žáků při navrhování vlastních experimentů ve výuce přírodopisu
MARTINCOVÁ, Kateřina
Cílem této diplomové práce byl návrh badatelské úlohy z přírodopisu, v níž by si žáci mohli rozvinout svou představivost a tvořivost a navrhnout vlastní pokus. Za tímto účelem byla navržena úloha ověřující potřebnost vody pro rostlinu a způsoby jejího vedení rostlinným tělem. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dalším cílem bylo vytvoření kódovacího nástroje, s jehož pomocí byly zjišťovány odlišnosti v autorském řešení jednotlivých žáků. Proto byl sestaven jednoduchý kódovací nástroj pro identifikaci a posouzení úrovně tvořivosti. Výzkum proběhl na jedné základní škole v Českých Budějovicích. Do šetření byli zahrnuti žáci tří tříd sedmých ročníků a celkově se zapojilo 53 žáků. Z výsledků vyplynulo, že celková úspěšnost žáků v didaktickém testu byla 47,37 % a z pohledu samotné tvořivosti byla zjištěna průměrná hodnota 37,37 %. Z hlediska tvořivosti měli žáci v tomto výzkumu nejvyšší úspěšnost v originalitě navrhování pokusu bez znalosti pomůcek a také v elaboraci návrhu pokusu se znalostí pomůcek. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v elaboraci nákresu pokusu bez znalosti pomůcek. Naopak velmi nízká úspěšnost žáků byla zjištěna u schopnosti navržení dalšího řešení problému, a to jak z pohledu originality, tak i elaborace. Příčinou těchto výsledků mohla být náročnost vyplnění didaktického testu, ve kterém byl využit nasměrovaný typ bádání, se kterým někteří žáci nemuseli mít tolik zkušeností, což potvrdily i rozhovory s vyučujícími, kteří potvrdili, že prvky badatelské a tvořivé výuky do svých hodin zařazují spíše nepravidelně.
Rozvoj výtvarné tvořivosti u dětí předškolního věku
HLAVOVÁ, Jolana
Bakalářská práce "Rozvoj výtvarné tvořivosti u dětí předškolního věku" se zabývá rozvojem výtvarné tvořivosti prostřednictvím výtvarné výchovy u dětí předškolního věku. Je rozdělena na dvě základní části: teoretickou a praktickou. Cílem práce je na základě teoretické části zabývající se rozvojem výtvarné tvořivosti u dětí předškolního věku zorganizovat ve vybraném zařízení výtvarný projekt orientovaný na tvořivou výtvarnou činnost dětí v předškolním věku a využití výtvarné hry. Autor se v teoretické části věnuje vysvětlením stěžejních pojmů jako volný čas, předškolní věk, výtvarná výchova, tvořivost a rozvoj výtvarné tvořivosti, které tvoří základní strukturu. Tato struktura je doplněna o další důležitá témata rozvíjející základní pojmy. Praktické část obsahuje původní metodologicky propracované výtvarné aktivity zaměřené na rozvoj kreativity v předškolní výchově, které autorka realizovala v Církevní mateřské škole svatého Jakuba v Kutné Hoře. Metodické listy jednotlivých hodin vycházejí z pohádek a jsou strukturovány, tak aby byly využitelné i jinými pedagogy působícími v preprimární výchovné oblasti. Autor čerpá z oblasti pedagogiky, psychologie a výtvarné výchovy. Pro praktickou část vychází z dětských pohádkových knih a z knih zaměřených na výtvarné činnosti.
Rozvoj tvořivosti dětí v mateřské škole
PAVLÍČKOVÁ, Anita
Cílem práce je vytvořit program zaměřený na rozvoj tvořivosti pro nejstarší věkovou skupinu dětí mateřské školy. Teoretická část vymezuje pojmy tvořivost a tvůrčí schopnosti. Zabývá se vývojem a specifikou tvořivostí v předškolním věku, vývojovou charakteristikou základních složek tvořivosti, rozvojem tvořivosti v současném předškolním vzdělávání, evaluací programů a hodnocení dětí. Uvádí metodická doporučení pro podporu tvořivosti v předškolním věku. Praktická část obsahuje vytvořený program zaměřený na rozvoj základů tvořivosti. V závěru je zhodnocena realizace programu a jsou zformulována pedagogická opatření s cílem optimalizovat program.
Tvořivost a její rozvoj
Nebřenská, Dagmar ; Šnýdrová, Ivana (vedoucí práce) ; Froněk, Jan (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je analyzovat tvořivost a možnosti jejího rozvoje. Práce tvořena devíti kapitolami, z nichž každá pojednává o rozdílném aspektu kreativity. Vstupní partie práce uvádí do problematiky, definuje pojem tvořivosti z rozdílných úhlů pohledu a problémy spojené s definováním kreativity. Následuje přehled pojetí tvořivosti v historickém vývoji. Další část textu je věnována kreativní osobnosti, přibližuje pojetí tvořivé osobnosti, Guilfordův přístup k tvořivosti, rysy kreativní osobnosti, vztah tvořivosti a inteligence, vztah motivace a tvořivosti a vybrané faktory funkce mozku z hlediska tvořivosti. Poté je pozornost věnována tvůrčímu procesu, fantazii, typům tvořivých produktů a kritériím na produkty kladená. Následující pasáž se zaměřuje na percepční, intelektové a výrazové, emoční a prostředím dané překážky tvořivosti a popisuje Guilfordův model kreativního řešení problémů. Poté jsou přiblíženy vybrané techniky rozvoje tvořivosti: brainstorming, brainwriting, synektika a laterální myšlení. Závěrečná kapitola shrnuje předcházející. Tvořivost je fenoménem, kterému je věnována stále větší pozornost, je univerzálně se uplatňující klíčovou kompetencí, jejíž rozvoj musí brát do úvahy schopnosti, motivaci a vlivy prostředí.
Projekt praktické činnosti jako prostor rozvoje faktorů tvořivosti u žáka primární školy
MÍČKOVÁ, Jaroslava
Diplomová práce se zabývá přínosem praktických činností jako prostoru pro rozvoj faktorů tvořivosti u žáka primární školy. Na základě odborné literatury v teoretické části vymezuji pojmy tvořivost, technická výchova a projektová výuka. V těchto třech teoretických okruzích jsou dále obsaženy a vymezeny: tvořivý proces a produkt, tvořivé faktory, konvergentní a divergentní myšlenkové operace, tvořivý člověk a metody, které pomáhají rozvinout jeho tvořivost. Objasňuji techniku jako prostředek rozvíjející praktické činnosti. Dále představuji vzdělávací oblast "Člověk a svět práce" a předkládám pracovní náměty pro rozvoj tvořivosti v pracovní výchově. V diplomové práci představuji projekt i s jeho druhy. Zabývám se realizací a přínosem projektové výuky. Praktická část je zaměřena na vypracování dílčích projektů. Patnáct dílčích projektů, pomáhajících rozvinout tvořivost u žáků primární školy, bylo nabídnuto jednadvaceti učitelům. Tito učitelé se zúčastnili dotazníkového šetření a měli možnost poskytnout zpětnou vazbu na dílčí projekty. Výsledky tohoto šetření jsou popsány v 6. kapitole této práce.
Rozvoj tvořivosti v pedagogicko výchovném procesu
FLAŠKOVÁ, Petra
Práce má dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou zmíněny definice tvořivosti, pojmy související s tvořivostí jako inteligence, fantazie, věk, bariéry i metody rozvoje tvořivosti. Každý tvůrčí proces má své etapy a dají se vyjmenovat vlastnosti tvůrčí osobnosti, kterými by měl disponovat samotný tvůrčí pedagog. Výtvarná výchova je jednou z možností rozvoje tvořivosti a k tomu může sloužit výtvarný projekt. Účastníky výtvarného projektu jsou žáci ubytováni na DM při OA, SOŠ, SOU v Třeboni. Věk účastníků se pohybuje mezi 16-18 lety. Výtvarný projekt "Člověk napříč časem" je druhou částí této práce. Na začátku druhé části uvádím inspiraci pro tento projekt a vysvětluji jeho strukturu. Cílem projektu je dovést účastníky k zamyšlení se nad hodnotami, vztahy, komunikací mezi námi a nad sebou samými s důrazem na environmentální výchovu. Jedním z dílčích cílů projektu je samozřejmě rozvoj tvořivosti, a zda, je to možné u této skupiny.
Rozvoj výtvarného cítění u dětí mladšího školního věku s přesahem do hudební výchovy (přesahová výtvarná hra)
ŠKOPKOVÁ, Zdeňka
Práce se zabývá rozvojem výtvarného cítění dětí mladšího školního věku s přesahem do hudební výchovy. Teoretická část charakterizuje rozvoj tvořivosti u dětí mladšího školního věku, která je významná pro rozvoj výtvarného cítění. Pro celou práci je podstatné seznámení s výtvarným projevem dětí. Dále pak popisuji hudební i výtvarnou výchovu z hlediska školní výuky. Další část, charakteristika mladšího školního věku, nám napomáhá k získání podstatných informací právě o tomto věku. V praktické části popisuji přesahovou výtvarnou hru, která byla zrealizována při výtvarném kroužku Základní umělecké školy ve Volyni. Propojuji zde výtvarné činnosti s hudební výchovou a sleduji reakce dětí na tuto, pro některé neobvyklou, činnost.
Rozvoj hudební tvořivosti žáků na základě Karafiátových Broučků
ŠIMKOVÁ, Klára
Diplomová práce se věnuje dětské hudební tvořivosti a jejímu rozvoji. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu dětské hudební tvořivosti - jejímu místu ve školní výuce a prospěšnosti jejího rozvoje. Praktická část pak navazuje prostřednictvím hudebního projektu určeného zejména pro hodiny hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Pojícím prvkem celého projektu je příběhová linie Karafiátových Broučků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.